ul. Nowy Świat 58A, Warszawa

Sprawdź cenUmw telefonicznie
Imię i NazwiskoPoniedziałekWtorekŚrodaCzwartekPiątekSobota

Kim jest stomatolog?

Leczeniem zębów, jamy ustnej oraz obszarów twarzoczaszki zajmuje się lekarz stomatolog. Taki tytuł przysługiwał przed przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej absolwentom uczelni medycznych, którzy ukończyli pięcioletnie studia magisterskie na kierunku lekarsko-dentystycznym. Po 1 maja 2004 roku zaczęto używać tytułu lekarz dentysta. Dziś obie te nazwy – decyzją Naczelnej Izby Lekarskiej – funkcjonują wymiennie.

Lekarze dentyści mogą specjalizować się w następujących specjalnościach:

• chirurgia stomatologiczna
  • chirurgia szczękowo-twarzowa
  • ortodoncja
  • periodontologia
  • protetyka stomatologiczna
  • stomatologia dziecięca
  • zdrowie publiczne
  • epidemiologia.

Stomatolog– czym się zajmuje i co leczy?

Stomatologia to dział medycyny, który zajmuje się diagnozowaniem i leczeniem wszelkich schorzeń i chorób, związanych z zębami, przyzębiem i jamą ustną. Stomatolog zajmuje się też profilaktyką, a wizyty kontrolne w gabinecie stomatologicznym powinny się odbywać przynajmniej raz, a najlepiej dwa razy do roku.

Prawidłowa higiena jamy ustnej jest niezwykle ważnym elementem codziennej troski o zdrowie. Nawet osoby, które szczególnie dbają o swoje zęby poprzez regularne szczotkowanie, płukanie oraz stosowanie nici dentystycznych powinny przynajmniej raz na pół roku zgłaszać się do gabinetu dentystycznego na wizytę profilaktyczną. Tylko w taki sposób można na bieżąco kontrolować stan swojego uzębienia oraz odpowiednio wcześnie wykryć występujące ubytki.

Do stomatologii zachowawczej zalicza się zarówno samą profilaktykę jamy ustnej, jak i już faktyczne leczenie ubytków próchnicznych. Celem zabiegów profilaktycznych jest skuteczne uniknięcie rozprzestrzeniania się próchnicy poprzez usunięcie kamienia nazębnego, co pozwoli uniknąć bolesnego oraz skomplikowanego, a przede wszystkim kosztownego leczenia w przyszłości. Do najpopularniejszych działań w tym zakresie należy:

• przeprowadzanie badań kontrolnych jamy ustnej i zębów;
  • usuwanie problemów związanych z nadwrażliwością oraz krwawieniem dziąseł;
  • oczyszczanie zębów z płytki nazębnej oraz kamienia;
  • piaskowanie;
  • skaling;
  • polerowanie;
  • lakierowanie;
  • lapisowanie zębów u dzieci.

Stomatologia zachowawcza obejmuje także wszelkie zabiegi dotyczące leczenia ubytków zębowych, które powstały na skutek próchnicy, między innymi:

• leczenie próchnicy zębów;
  • wypełnianie wszelkiego rodzaju ubytków;
  • leczenie pourazowych zębów stałych;
  • odbudowę korony zębowej;
  • leczenie endodontyczne, czyli kanałowe;
  • higienizację jamy ustnej.

Z jakimi objawami udać się do lekarza o specjalizacji – stomatologa?

Do stomatologa powinniśmy iść zawsze, kiedy odczuwamy choćby niewielki ból zęba lub zauważymy niepokojące objawy związane z jamą ustną. Im szybciej rozpoczniemy leczenie, tym lepiej. Zwlekanie z wizytą nie poprawi stanu naszych zębów i jamy ustnej, a tylko go pogorszy.

Ból zębów podczas picia oraz jedzenia

Zdarza się, że kiedy spożywamy pokarmy, pijemy ciepłe, lub gorące napoje, czujemy przeszywający ból jednego lub większej ilości zębów. Może to być spowodowane nadwrażliwością naszych zębów, czego przyczyną jest uszkodzenie struktury szkliwa zębów, ale niekoniecznie. Powodów może być tak naprawdę wiele. Często nadwrażliwość jest bardzo dużym problemem i jeśli faktycznie utrudnia nam codzienne życie, powinniśmy koniecznie zgłosić się z tym do stomatologa. Może on zaproponować nam pokrycie zębów specjalnym preparatem, który tworząc na zębach ochronną warstwę, będzie spełniał niejako funkcję szkliwa, co wyeliminuje objawy bólowe.

Ból podczas spożywania posiłków i napojów, może być także spowodowany ubytkami w zębach, co tym bardziej powinno być sprawdzone przez stomatologa.

Przebarwienia na zębach

Mogą przyjmować różne barwy w zależności od przyczyny ich występowania. Najbardziej niepokojące i z pewnością wymagające konsultacji ze stomatologiem, powinny być przebarwienia o barwie brązowo-czarnej, ponieważ jest to podstawowy objaw próchnicy. Istnieją również inne choroby uzębienia powodujące zmianę koloru szkliwa, dlatego zawsze bezpieczniej je skonsultować.

Niesforne ósemki

Zwane są także zębami mądrości, pojawiają się w różnym wieku, który jest kwestią indywidualną, dla każdego z nas. Najczęściej pojawiają się jednak pomiędzy 20-30 rokiem życia. Ósemki mogą być naprawdę problematyczne, zwłaszcza jeśli w jamie ustnej jest zbyt mało miejsca, aby mogły prawidłowo wyrosnąć. Lepiej nie zwlekać do momentu, aż ósemki same zaczną wyrastać, lecz zawczasu udać się do stomatologa, który fachowo oceni, czy ósemki mają miejsce, aby wyrosnąć.

Przebieg wizyty u stomatologa

Odkładanie wizyty u stomatologa do momentu, kiedy zaczyna boleć ząb, jest domeną wielu z nas. Udajemy się z przerażeniem do dentysty, wiedząc, że nie czeka nas nic przyjemnego. Zazwyczaj całego przeżywanego bólu można uniknąć, odbywając regularne wizyty kontrolne. Zaleca się odbywać je raz na pół roku. Rutynowe spotkania ze stomatologiem, niezależnie od braku objawów, mogłyby pomóc uniknąć późniejszego, nieprzyjemnego bólu.

Przy dobrze przygotowanym pacjencie, pierwsza wizyta to nic skomplikowanego. Po rejestracji, pacjent dostaje ankietę, dotyczącą stanu jego zdrowia. Po wypełnieniu jej, kieruje się go do odpowiedniego gabinetu. Lekarz zapoznaje się z dokumentami już na miejscu i poszerza wywiad o kolejne pytania. W celu postawienia pełnej diagnozy potrzebne będzie jeszcze badanie stomatologiczne, na które lekarz zawczasu pobiera zgodę.

Jeżeli pacjent nie posiada zdjęcia pantomograficznego, zostanie ono wykonane na pierwszej wizycie.

Na zakończenie wizyty pacjent otrzymuje plan leczenia, w którym zdefiniowane są jego potrzeby lecznicze.

Przebieg konsultacji stomatologicznej można podzielić na następujące kroki:

1. Zgłoszenie się w rejestracji
Należy zgłosić w rejestracji swoje przybycie. Podczas pierwszej wizyty pacjent otrzymuje kwestionariusz dotyczący stanu zdrowia i przetwarzania danych osobowych, który należy wypisać i przekazać rejestratorce. Następnie pacjent kierowany jest do odpowiedniego gabinetu.

2. Przegląd jamy ustnej
Po wejściu do gabinetu stomatolog pyta, z jakim problemem zgłasza się do niego pacjent. Można wtedy wskazać, że celem jest kontrola lub przegląd. Następnie dentysta zaprasza pacjenta na fotel i odpowiednio go ustawia. W kolejnym kroku dokładnie ogląda wszystkie zęby i jamę ustną.

3. RTG – prześwietlenie zębów
W prywatnych gabinetach podczas pierwszej wizyty bardzo często wykonuje się zdjęcie pantomograficzne (panoramę). RTG, czyli prześwietlenie zębów nie wymaga od pacjenta żadnych przygotowań i jest całkowicie bezbolesne.

4. Przygotowanie planu leczenia
Gdy konieczne jest przeprowadzenie leczenia, stomatolog przygotowuje jego plan. Przedstawia pacjentowi opcje wykonania zabiegów i ich warianty cenowe.

5. Zabiegi stomatologiczne
Podczas pierwszej wizyty stomatolog może wykonać drobne zabiegi stomatologiczne, na przykład skaling i piaskowanie, usuwanie niewielkich ognisk próchnicy, rozpoczęcie leczenia kanałowego.

6. Instruktaż mycia zębów
Gdy pacjent nie wie, jak prawidłowo myć zęby, dentysta może zaprezentować mu, w jaki sposób należy dbać o czystość jamy ustnej.